پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

افق شرقی دیده بان شفافیت و عدالت در جنوب شرق ایران

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق|Ofoghshargh.ir

آخرین مطالب

نامه اعتراضی یک استاد دانشگاه به استاندار

افق شرق|Ofoghshargh.ir | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰ ق.ظ

قادر بخش جمالزهی از اساتید دانشگاه ،با نوشتن نامه ای سرگشاده به استاندار از عملکرد وی در حوزه آموزش عالی به شدت انتقاد کرد . در این نامه وی بی توجهی دولت را به اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان بر خلاف خواست مردم در انتخاب دولت تدبیر و امید دانست . 

متن کامل این نامه به شرح زیر است :

به نام خدا

جناب علی اوسط هاشمی استاندار محترم  سیستان و بلوچستان آیا در حوزه آموزش عالی عملکرد مطلوبی داشتید!؟

      نگارنده به دنبال جلسات صمیمانه ای که با حضرتعالی و معاون سیاسی تان داشته است از صداقت شما و ایشان بسیار سخن بر زبان رانده است. گرچه هنوز به یک جمع بندی  متفاوتی نرسیده است. اما در جامعه شناسی رفتار آدم ها ، گروه ها و عملکرد نهادها قابل تحلیل اند نه سخنان شیرین و دانشین. اینک در مدت کمتر از سه سال در حوزه آموزش عالی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با مشارکت و دعوت به همکاری از اساتید بلوچ عملکردتان قابل دفاع نیست بلکه قابل نقد است؛ مضاف به این که  از طرف برخی از اساتید بلوچ عملکرد نامطلوبی ارزیابی می گردد. برخی از اساتید بلوچ به نگارنده اظهار داشته اند که نارضایتی شان را در این ارتباط به جنابعالی و برخی از نزدیکان تان اعلام داشته اند. البته قابل ذکر است که جنابعالی با برخی از اساتید بلوچ در خصوص دعوت به همکاری جهت ریاست برخی از دانشگاه ها گفتگوهایی داشته اید؛ اما در مقام عمل طرفی بر نبستید و این وعده وعیدها جامه عمل نپوشیدند. احتمالا تمایلی به پرداخت هزینه در این ارتباط وجود نداشته است. قابل توجه است چنانچه برخی مسئولان استانی و کشوری به چنین جمع بندی رسیده باشند که احتمالا رضایت نسبی فلان عالم دین بلوچ از عملکرد مسئولان  در جامعه کفایت می کند خطایی است بزرگ؛ البته رضایت عالمان ارزشمند دینی بلوچ می تواند فقط در حوزه دینی و مذهبی قابل ارزیابی باشد چون عالمان دین متولی حوزه دینی و مذهبی می باشند؛ اما در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و آموزش عالی، جامعه بلوچ متخصصان و کارشناسان خاص خودش را دارد که صلاحیت ارزیابی مسئولان استانی، کشوری و استانداران را داشته و دارند. این در حالی است که  دولت تدبیر و امید  در شروع به کارش انتظارات اقوام را  در ارتباط با مشارکت شان بالا برد. اینک نظر به این که جامعه بلوچ در سطح کشور بالاترین درصد رای را به جناب دکتر روحانی اختصاص داد، انتظار داشت که مورد توجه قرار گیرد  نه این که دربرخی حوزه ها همچون حوزه آموزش عالی به حداقل ها هم نرسد!  یا این که در حوزه اشتغال در برخی رسانه ها از "نرخ 59 درصد  بیکاری" در یکی از شهرستان های جنوب استان(سراوان) سخن به میان بیاید! که احتمالا رکورد بیکاری را در سطح کشور از آن خود کرده باشد! از حکیم چینی می پرسند که سیاست درست چیست؟ می گوید: «سیاست درست فراهم آوردن «لشکر و مهمات»، «تامین معاش مردم» و «جلب اعتماد عمومی» است. می پرسند که اگر باید یکی از این سه مهمل گذارده شود، کدام را ترک کنیم؟ می گوید «نان و اعتماد» باید باشد. می گویند از این دو نیز اگر بخواهیم یکی را انتخاب کنیم، کدام را کنار بگذاریم؟ می گوید نان را کنار بگذارید؛ برای این که مردم به هر حال نیاز به نان دارند و خودشان آن را به طریقی تهیه می کنند اما اگر «اعتماد نباشد»، حکومت نیست. اگر «جلب اعتماد نشود»، حکومت برقرار نمی ماند». 

      امید است در باقی مانده عمر دولت تدبیر و امید استاندار محترم استان سیستان و بلوچستان  طرح عملی نویی درافکند و کارنامه  قابل قبولی به جامعه ارائه دهد. آقای اردکانی رئیس فرهنگستان علوم می گوید:« سعدی اهل حکمت سیاسی است اما سیاستی که از اخلاق جدا نیست، سیاستی که عین اخلاق است و با سیاست در زمان ما فرق دارد. هیچ شاعری مانند سعدی کتاب «گلستان»، « بوستان» و«نصیحت الملوک» ننوشته است. سعدی، استاد حکمت سیاسی، در کتاب نصیحت الملوک خویش شاهان را نصیحت می کند. سعدی شاعری است که مدح نگفته و چاپلوسی نکرده است. زمانی که مدح هم می کند طوری حرف می زند که ممدوح بگوید چنین مدحی را نمی خواهم!" هم از بخت فرخنده فرجام توست/ که تاریخ سعدی در ایام توست"» . 

             قادربخش جمال زهی

بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و نود و پنج

  • افق شرق|Ofoghshargh.ir

نظرات  (۱)

درود بر این استاد بزرگ وشجاع

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی