پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

افق شرقی دیده بان شفافیت و عدالت در جنوب شرق ایران

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق|Ofoghshargh.ir

آخرین مطالب

جدال سریالی فیلم سازان و پزشکان

افق شرق|Ofoghshargh.ir | شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۵۱ ب.ظ

شاید کمتر صنفی در کشور باشد که این چنین نسبت به انتقاد از خودش حساسیت نشان دهد ، انتقادهایی که گاهی دامن روحانیت و سایر اقشار محترم کشور را در بر میگیرد اما هیچ از یک از این اقشار به استثنای پزشکان ، حساسیت های اینچنینی نسبت به صنف خود نشان نداده اند .

وضع‌گیری شدید مهرجویی علیه پزشکان متخلف، توهین به مهرجویی در واکنش به موضع گیری‌اش توسط یک پزشک هتاک بیمارستان جم و دفاع سینماگران از مهرجویی، عملاً پرونده کیارستمی را به قائله‌ای تازه برای دعوای دو صنف سینماگر و پزشک تبدیل کرده است؛ دعوایی که تازگی ندارد و پیش از این بارها رخ داده و گاهی برنده بازی پزشکان بوده‌اند و گاهی سینماگران دست بالا را داشته‌اند.

شاید تنها سینماگران می‌توانستند با تکیه بر جایگاه اجتماعی‌‎شان با پزشکان سرشاخ شوند و از 1379 تاکنون مجموعه‌ای از کشمکش‌ها میان فیلمسازان و درمانگران ثبت شود. به تازگی در قالب یک جدول این مجموعه از دعواها لیست شده است؛ دعواهایی که عمدتاً توسط پزشکان آغاز شده و سینماگران نیز در مقابل به سادگی میدان را خالی نکرده‌اند.

اکنون باید دید پس از ماجرای کیارستمی، دعوای این دو صنف در کدام نقطه مجدداً بالا خواهد گرفت. اگر کیومرث پوراحمد با چراغ سبز خانواده کیارستمی نحوه درمان او را تبدیل به فیلم سینمایی کند، ایستگاه بعدی مشخص است؛ اما اگر این اتفاق رخ ندهد از هم‌اکنون قابل پیش بینی است که برخی فیلمسازان در جشنواره آینده، کنایه‌هایی در آثارشان به پزشکان بزنند. در واقع ایستگاه بعدی این دعوا، احتمالاً سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر است.

در مقابل دور از انتظار نیست که وزارت بهداشت و درمان با ارسال نامه‌هایی به سازمان سینمایی خواستار حذف برخی جزئیات فیلم‌ها نظیر سیگار کشیدن و... شود و بدین شکل به سینماگران پاتک زده شود. البته نمی‌توان قاطعانه در این زمینه موضع‌گیری کرد، ولی اگر قرار باشد این دعوا به شکل واقعی ادامه یابد، می‌توان بسیار وسیع‌تر از یک جنگ کلامی میان چهره‌های فعال در صنوف سینمایی و پزشکی را متصور شد. اکنون اما برای درک ابعاد این دعوا به جدول تاریخچه این کشمکش نگاهی داشته باشید.


  • افق شرق|Ofoghshargh.ir

قصور پزشکی

وزارت بهداشت

کیارستمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی