پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

افق شرقی دیده بان شفافیت و عدالت در جنوب شرق ایران

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق|Ofoghshargh.ir

آخرین مطالب

تبانی کثیف پزشکان و داروخانه داران

افق شرق|Ofoghshargh.ir | يكشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۵ ب.ظ

 برخی پزشکان به دلیل طمع زیاد با داروخانه‌داران تبانی می‌کنند و به ازای تجویز داروهای بیشتر که برای بیماران غیرضروری و گاه خطرناک هستند، درصدی از داروخانه‌ها می‌گیرند

افتاب یزد نوشت ؛ متاسفانه در کشور ما متوسط اقلام دارویی که در نسخه‌ها نوشته می‌شود از متوسط دنیا بالاتر است. 

در دنیا متوسط اقلام دارویی در نسخه 2 تا 3 قلم است اما در کشورها در نسخه‌ها تا 10، 12 قلم دارو تجویز شده است

بهترین راه‌حل آن است که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بحث نظارت در این زمینه را افزایش دهند 

آفتاب یزد- سارا علایی:وجود روابط کاری مخفیانه میان برخی پزشکان و داروخانه داران سال‌های سال است مشکلات بسیاری را برای بیماران به وجود آورده و حتی موجب شکل‌گیری فرهنگ اشتباهی میان ایرانیان شده است.بارها برای هرکدام از ما پیش آمده که بابت یک سرماخوردگی یا سردرد ساده به پزشک مراجعه می‌کنیم و با کیسه‌ای پر از دارو از داروخانه خارج می شویم تا جایی که تا کنون مشاهده نشده فردی به مطبی مراجعه و پزشک او را بدون دارو بدرقه کند! این مسئله باعث شرطی شدن ایرانیان شده است تا جایی که اگر پزشکی تنها یک دارو برای بیمارش تجویز کند یا با واکنش بیمار مواجه می‌شود و ناچارا 5 قلم داروی دیگر به نسخه اضافه می‌کند یا بیمار با خارج شدن از مطب دیگر پشت سر خود را نگاه نمی‌کند زیرا از نظر پزشکی خوب است که نسخه‌اش پر از دارو باشد. نکته قابل تامل دیگر آنکه اگر دو بیمار هم‌جنس و هم‌سن با بیماری یکسان به دو پزشک متفاوت مراجعه کنند حتما در سبد پروپیمان دارویی‌شان تفاوت‌های بسیاری وجود دارد و این یعنی برخی پزشکان همواره برای بیمارانشان داروهایی را تجویز می‌کنند که هیچ نیازی به آن ندارند و این کار تنها به دلیل «تبانی» میان این پزشکان و برخی داروخانه‌داران است؛ تجویز داروهای گران و غیرضروری در قبال گرفتن درصدی پول! این موضوع به ویژه در شرایط کنونی داروخانه‌ها که با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان‌اند شدت یافته است.

مریم که به نوعی یکی از قربانیان این موضوع است به آفتاب یزد می‌گوید: «من هربار که سرما می‌خوردم یا فشارم پایین می‌آمد و به مطب دکتری حوالی خانه‌ام می‌رفتم با مشتی دارو و ویتامین دی و ... باز می‌گشتم و به دلیل اعتماد به دکتر همه آنها را مو به مو مصرف می‌کردم. بعد از مدتی کلیه‌ام سنگ آورد. وقتی به پزشک متخصص مراجعه کردم و وی درباره قرص‌هایی که مصرف می‌کنم پرسید و من ویتامین دی و ... را نشان و توضیح دادم که همواره پزشک عمومی نزدیک خانه‌مان برایم تجویز می‌کند وی به شدت عصبانی شد و گفت متاسفانه برخی پزشکان به دلیل طمع زیاد با داروخانه‌داران تبانی می‌کنند و به ازای تجویز داروهای بیشتر که برای بیماران غیرضروری و گاه خطرناک هستند، درصدی از داروخانه‌ها می‌گیرند»!

علیرضا هم که با چنین مشکلی مواجه شده و به شدت از کلاهی که بر سرش رفته عصبانی است، می‌گوید:«من بعد از کاشت مو به پزشک جراحم مراجعه کردم و وی لیستی بلندبالا دارو برایم تجویز کرد که هزینه‌ آن یک میلیون و 200 هزار تومان شد. در ابتدا تصور می‌کردم این داروها لازم است و باید آنها را مصرف کنم. اما یک بار که با دوستی صحبت می‌کردم تازه فهمیدم چه کلاهی بر سرم رفته است، زیرا دوستم هم کاشت مو انجام داده بود اما پزشک جراحش از بستگانش بود از این رو هیچ دارویی برایش تجویز نکرده و تاکید کرده بود کاشت مو نیاز به هیچ دارویی ندارد!» 

متاسفانه این رابطه کاری غیراخلاقی میان برخی پزشکان و داروخانه‌داران تنها به اینجا ختم نمی‌شود. حتما برای خود یا اطرافیانمان پیش آمده به پزشکی مراجعه می‌کنیم و پزشک تاکید موکد می‌کند که داروهایی که برایمان تجویز کرده تنها در داروخانه‌ای موجود است که روبه‌روی مطبش قرار دارد!البته این موضوع بیشتر در پزشکان زیبایی روی می‌دهد زیرا داروهای مربوط به پوست و مو و زیبایی بیمه نبوده و بسیار گران نیز هستند و این یعنی سود بیشتر برای داروخانه‌دار و درصد بیشتر برای پزشک. لازم به تاکید است که این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌خورد که داروخانه متعلق به خود پزشک یا بستگانش باشد. در این صورت بیمار یا ناچار به مراجعه به همان داروخانه است یا باید قید درمانش توسط آن پزشک را بزند!

علیرضا هم درباره این مشکل به آفتاب یزد می‌گوید:« چندی پیش به پزشک متخصص زیبایی مراجعه کردم. پزشک وقتی نسخه‌ام را نوشت تاکید کرد ابتدا به داروخانه نزدیک مطب بروم و بعد از خرید دارو فورا به پزشک مراجعه کنم تا دستور مصرف را از وی بگیرم. این درحالی است که پزشک می‌توانست دستور را مثل سایر پزشکان بنویسد یا توضیح دهد تا دیگر من یا سایر بیماران دوبار به مطب مراجعه نکنیم. تاکید این پزشک برای خریدن فوری دارو و بازگشت به مطب برای گرفتن دستور مصرف کاملا گویای ارتباط وی با آن داروخانه بود.»

متاسفانه باز هم ماجرای این تبانی به همین‌جا ختم نمی‌شود. چندی پیش در رسانه‌ها تصویری از نامه مسئول فنی داروخانه یک بیمارستان به پزشکی منتشر شد مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک بودن تاریخ انقضای دو، سه قلم دارو این داروها در نسخ بیماران مدنظر قرار گیرد!!! هرچند اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو این نامه را 

از طرف مسئول فنی داروخانه صرفا جهت اطلاع رسانی اعلام کرد و آن را مسئله خاصی ندانست اما این پاسخ چیزی از اصل قضیه کم نکرد؛ قضیه‌ای که در بهترین حالت جیب بیماران را نشانه می‌رود و گاه سلامتی‌شان را.

متوسط اقلام داروی در ایران بالاتر از متوسط جهانی

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم درباره تبانی برخی پزشکان با داروخانه‌ها به آفتاب یزد می‌گوید: در همه دنیا و در همه مشاغل تخلفات و تبانی‌هایی وجود دارد متاسفانه این مشکل تبانی هم در شغل پزشکی دیده می‌شود. سیامک مره صدق می‌افزاید: متاسفانه بخشی از این مشکل به بحث آموزش بازمی‌گردد که نحوه نوشتن نسخه به پزشکان آموزش داده نمی‌شود. وی یکی دیگر از علل این موضوع را فرهنگ شکل گرفته میان مردم می‌داند و می‌گوید: متاسفانه برخی بیماران وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند توقع دارند پزشک مقدار زیادی دارو بنویسد و از آن بدتر فکر می‌کنند هرچه گران‌تر و خارجی باشد اثر بهتری خواهد داشت.

این نماینده مجلس در ادامه بیان می‌کند: امروز به لحاظ علمی ثابت شده در کشورهای توسعه یافته که سیستم پزشک خانواده دارند 40 درصد بیماران زمان مراجعه به پزشک هیچ نیازی به دارو ندارند درحالی که ما در کشورمان به ندرت می‌بینیم که در نسخه بیماری دارو نوشته نشده باشد. وی با تاکید بر وجود تبانی میان برخی پزشکان و داروخانه‌داران خاطرنشان می‌کند: متاسفانه در کشور ما متوسط اقلام دارویی که در نسخه‌ها نوشته می‌شود از متوسط دنیا بالاتر است. در دنیا متوسط اقلام دارویی در نسخه 2 تا 3 قلم است اما در کشورها در نسخه‌ها تا 10، 12 قلم دارو تجویز شده است.

مره صدق تاکید می‌کند: حتی دیده شده در یک نسخه دو دارو با یک مکانیسم اثربخشی نوشته شده که این مسئله از نظر پزشکی کاملا غلط است. 

این عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به تجویز بیش از حد داروهای تقویتی از سوی برخی از پزشکان اظهار می‌کند: این موضوع در حالی است که از نظر علمی اثربخشی داروهای تقویتی ثابت نشده است.همچنین استفاده بی‌رویه از ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که در سیستم درمانی ما وجود دارد. وی با اشاره به ارتباطات ناسالم میان برخی پزشکان و صاحبان داروسازان نیز می‌گوید: این ارتباطات موجب تجویز داروهای گران‌قیمت برای بیماران می‌شود که مسلماً نیاز به بررسی و نظارت بیشتر دارد. داروخانه‌ها و داروسازان موظف‌اند عوارض دارویی و اطلاعات آن را به بیماران توضیح دهند اما متاسفانه این موضوع در کشور ما وجود ندارد چون گاهی ممکن است داروی تجویز شده هیچ ارتباطی با بیماری فرد نداشته باشد.

لزوم نظارت وزارت بهداشت

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس دهم در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: این مشکل اگرچه مایه تاسف است اما خوشبختانه تنها بخش کوچکی از جامعه پزشکی مرتکب آن می‌شوند. از این رو چندان جای نگرانی ندارد. محسن علیجانی زمانی می‌افزاید: من معتقدم این مشکل چندان به مرحله بحرانی نرسیده که لزوم ورود مجلس و کمیسیون بهداشت به آن احساس شود. وی درباره راه‌حل این مشکل نیز ابراز کرد: بهترین راه‌حل آن است که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بحث نظارت در این زمینه را افزایش دهند و در صورتی که لازم باشد برای تهیه داروی بیماران حتما به داروخانه‌های خاص مراجعه کنند آیین‌نامه یا دستورالعمل اجرایی تنظیم شود. وی درباره افزایش تجویز داروهایی که در حال انقضا هستند نیز می‌گوید: اینگونه تخلفات موردی است و تخلفات موردی هم در همه قشرها و مشاغل وجود دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی