پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

افق شرقی دیده بان شفافیت و عدالت در جنوب شرق ایران

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق|Ofoghshargh.ir

آخرین مطالب

نماینده خاش به شدت پیگیر حل مشکلات تاکسی های تهران و گرد و خاک زابل است.

معضل ریزگردها در زابل و اطراف آن معضلی پیچیده است که تاکنون راهکار اساسی برای رفع آن اندیشیده نشده است 


نماینده مردم خاش با انتقاد از اینکه معضل ریزگردها در سیستان معضلی پیچیده است که تاکنون راهکار اساسی برای رفع آن اندیشیده نشده، تصریح کرد:  هر چند اقداماتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای مهار ریزگردهای استان انجام شده ولی با توجه به وسعت استان کافی و مفید نبوده و خروجی مثبتی نداشته است . 

علی کرد با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان از نظر میزان ریزگردها در کشور پیشتاز است، گفت: اگرچه بیشترین کانون های ریزگردها در این استان قرار دارد اما تاکنون اقدام جدی و موثری برای تثبیت خاک قابل حمل به وسیله بادها و مهار حرکت ریزگردها صورت نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه 70 درصد ریزگردهای منطقه سیستان منشاء داخلی دارند بر لزوم مقابله با این سرچشمه ها تاکید کرد و افزود: راهکار اصلی مدیریت ریزگردهای منطقه سیستان مهار کانون ها و سرچشمه های آن است.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری استان و سازمان حفاظت محیط زیست باید جلسات مشترکی را با حضور دهیاری ها، شوراهای شهر ، ستاد بحران استانداری و همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تشکیل و تدابیر ویژه ای را برای مهار ومدیریت ریزگردها که قسمت عمده ای از آن منشاء داخلی دارند اتخاذ نمایند.

وی افزود :با توجه به اینکه منطقه سیستان در مسیر شن های روان قرار دارد و پوشش گیاهی آن نیز ضعیف است بنابراین به منظور جلوگیری از هجوم شن های روان باید در فصول درختکاری در مناطق لم یزرع نسبت به کاشت نهال و پوشش گیاهی مناسب اقدام کرد.

وی با بیان وجود سه اقلیم در استان سیستان و بلوچستان، گفت: یک اقلیم از نصرت آباد شروع  و به زابل ختم می شود که این اقلیم به صورت جدی در معرض وزش بادهای 120 روزه سیستان است به طوری که ریزگردها از طرف شمال سیستان که منشا آن از کشور افغانستان است وارد استان شده و در نتیجه مشکلاتی را از جمله مشکلات تنفسی و ریوی برای مردم به همراه آورده است.

مشکل ریزگردها نه تنها در زابل مردم را آزار می دهد بلکه همجواری این شهر با مرکز استان یعنی زاهدان به طور مداوم نقاط مختلف استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه هوای شهرستان میرجاوه به طور کامل تحت تاثیر ریزگردها است، گفت: در هنگام وزش بادهای 120 روزه سیستان هوای این شهرستان به صورت جدی دچار مشکل شده و سلامت مردم را به صورت جدی تحت تاثیر قرار می دهد.

وی مالچ پاشی را امری مهم برای مهار و مدیریت ریزگردهای منطقه سیستان دانست و افزود: لازم است که برای این موضوع اعتباری ویژه در نظر گرفته شود.

احیای کامل تالاب هامون در راستای مهار ریزگردهای سیستان بسیار موثر است که مسئولان باید به صورت جدی به آن توجه داشته باشند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه با مدیریت صحیح بادهای 120 روز سیستان می توان آن را به فرصت تبدیل کرد، افزود: در حالی که مسئولان ذی ربط باید از این بادها در راستای تولید انرژی پاک بهره ببرند ولی متاسفانه به جز تولید گرد و غبار هیچ سودی از این بادها نبرده ایم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تغییرات اقلیمی، خشکالی های پی درپی، تغییر نوع بارش ها و بیابان زایی، بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی و خشکی تالاب هامون را عمده عامل موثر در افزایش کانون‌های گرد وغبار سیستان دانست و افزود: متاسفانه این عوامل در کنار هم زندگی مردم منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده بنابراین می طلبد که راهکارهای موثری برای رفع سرچشمه های داخلی از سوی مسئولان ذی ربط اندیشیده شود.


🔴علی کرد از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت انتقاد کرد وافزود: تعلل بانک ها در ارائه تسهیلات نوسازی تشدید آلودگی هوا، بالارفتن میزان تصادفات و همچنین افزایش بار ترافیکی  را در پایتخت و سایر کلانشهرهای کشور به دنبال خواهد داشت.

  • افق شرق|Ofoghshargh.ir

خاش

زابل

علی کرد

گرد و خاک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی