پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

افق شرقی دیده بان شفافیت و عدالت در جنوب شرق ایران

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق|Ofoghshargh.ir

آخرین مطالب

واقعیاتی از زندگی قندیلی که بلوچ نبود !

افق شرق|Ofoghshargh.ir | يكشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴ ب.ظ

مانکن و مدل مشهور پاکستانی، فوزیه عظیم معروف به قندیل بلوچ، بعد از مرگ هم همچنان خبرساز است.

برخی از اصحاب قلم در کشور ما که آشنایی با زبان اردو و شاید هم انگلیسی ندارند تا از منابع دست اول بهره ببرند، دچار اشتباهاتی در تحلیل‌ها و برداشت‌‌های خود می‌شوند. از جمله اینکه کمتر رسانه و قلم به دست فارسی‌نویسی توانست هویت اصلی و واقعی او را به مخاطبان معرفی کند و شاید هم عمدا چنین کردند تا جان مایه تحلیل‌هایشان زیر سؤال نرود.

براساس آخرین اخباری که پیش از قتل "فوزیه عظیم" در رسانه‌های داخلی پاکستان منتشر شده، این مدل جنجالی سه ازدواج را در زندگی مختصرش تجربه کرده است. نخستین ازدواج از نوع بدلی (سر بدل) بوده که به سرانجام نرسیده و ظاهرا اجباری و برخلاف میل "قندیل" بوده است. یکی از شوهران سابق قندیل "عاشق حسین" نام دارد که "قندیل" از او یک فرزند پسر دارد. سومین شوهر –البته در حد ادعا- این مانکن بدنصیب "شاهد بلوچ"، یک خیاط در پیشاور است. شاهد بلوچ ساعاتی پیش از واقعه قتل قندیل به رسانه‌ها گفته بود خانم فوزیه با فرار از خانه در یک دادگاه با او عقد نکاح بسته و خودش را در نکاح نامه باکره معرفی کرده است. پس از ازدواج با شاهد بلوچ، فامیلی او را به نامش اضافه کرده و سپس نام هنری "قندیل بلوچ" را برای خودش برگزیده است. 

این نام‌گذاری و نوع فعالیت‌های به‌شدت جنجال‌آفرین، مثل انتشار تصاویر نیمه‌عریان و تحریک‌آمیز در قالب موزیک‌ویدیو، که هیچ سنخیتی با آداب و رسوم مردم منطقه و موازین شرعی نداشتند، باعث شد در یکی از دادگاه‌های ملتان علیه او شکایت بشود. براساس گزارش روزنامه دان (Dawn) در 28 ژوئن، وکیلی به نام شهباز گورمانی پیش قاضی ارشد دادگاه مدنی ملتان شکایت برده و مدعی شده است خانم فوزیه عظیم از قبیله  "ماہڑہ شیخ" است که از نژاد سرائیکی هستند و بلوچ محسوب نمی‌شوند. او ادعا کرده اقدامات "قندیل" باعث بدنامی مردم بلوچ شده است و نباید به او اجازه داد از فامیلی "بلوچ" استفاده کند. دادگاه هم او را احضار کرده و قرار بود او 13 جولای در دادگاه حاضر شود. در همین مدت انتشار تصاویر کارت ملی و گذرنامه "قندیل" در فضای مجازی هویت واقعی او را آشکار کردند و خانم عظیم هم ضمن تائید آن تصاویر در دادگاه علیه این اقدام شکایت برد.

براساس تحقیقات نگارنده، زادگاه خانم فوزیه عظیم معروف به قندیل بلوچ، شهر شاه صدرالدین، که جزء شهرستان دیره غازی خان است، منطقه‌ای بلوچ نشین است. البته خانم قندیل سرائیکی زبان و از همان نژاد بوده است. بسیاری از افراد حاضر در تشییع جنازه ظاهری بلوچی دارند و مشخص می‌شود مردم منطقه از قتل او ناراحت شده اند، گرچه کسی هنجارشکنی‌های او را تائید نمی‌کند. خویشاوندان نزدیک قندیل در مراسم تشییع جنازه او حضور کمرنگی داشته اند.

البته ناگفته پیداست چنین افرادی ممکن است در هر جامعه و ملتی باشند و تعصب قومی در این باره دخالتی ندارد. مثلا خانم قرة العین بلوچ، خواننده، بازیگر و موزیسین مقیم کراچی، یک شهروند بلوچ پاکستانی است. شاید افراد دیگری هم باشند، اما این نوع شهرت و جنجال آفرینی فقط نصیب خانم فوزیه عظیم شد.


متن فوق در توضیح یک قضیه بود و هیچ ارزش قانونی دیگری ندارد!

عبدالحکیم شه‌بخش


  • افق شرق|Ofoghshargh.ir

قندیل بلوچ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی