پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق

دیده بان شفافیت و عدالت سیستان و بلوچستان

افق شرقی دیده بان شفافیت و عدالت در جنوب شرق ایران

پایگاه خبری تحلیلی افق شرق|Ofoghshargh.ir

آخرین مطالب

وضعیت بغرنج مراکز بهداشتی شهرستان سرباز

افق شرق|Ofoghshargh.ir | شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۲۶ ب.ظ

شبکه بهداشت و درمان سرباز یکی از با سابقه ترین نهادهای خدمات پزشکی در استان است که متاسفانه نتوانسته بهره مناسبی از طرح تحول نظام سلامت داشته باشد .بطوری که منجر به حضور پزشکان غیرقانونی بیگانه در این شهرستان شده است

به گزارش باتک نیوز ؛ اوضاع مراکز و خانه های بهداشتی در سرباز به شدت اعتماد مردم را به نظام سلامت در استان از میان برده است که این مسئله تبعات مختلفی در پی داشته است که باتک نیوز سعی دارد گوشه ای از آن را به آگاهی مخاطبان خود برساند .

بسیاری از روستاهای بزرگ در شهرستان سرباز مراکز بهداشت یا خانه بهداشت دارند و که البته هنوز با تعداد استاندارد مراکز بهداشتی یعنی یک مرکز بهداشت به ازای هر 7000 نفر جمعیت و یک خانه بهداشت به ازای هر 4000 نفر جمعیت اختلاف زیادی دارد  اما مهمترین مسئله ای که مردم روستایی این شهرستان را نگران کرده است نه کمیت زیرساخت های بهداشتی بلکه کیفیت خدمات آنهاست .

به نحوی که بسیاری از مراکز بهداشت فاقد پزشک و کارشناس ماما  و آزمایشگاه هستند که خود این مسئله اساس خدمات این مراکز را تحت تاثیر قرار داده است و پایین بودن بسیاری از شاخص های بهداشتی از جمله مرگ و میر نوزادان و مادران باردار را موجب شده است که علاوه بر صدماتی که به بنیان خانواده های این منطقه وارد می آورد بر خلاف سیاست های کلی جمعیت ابلاغیه مقام معظم رهبری است .


آقای ح یکی از پرسنل مرکز بهداشت در مصاحبه با خبر نگار ما گفت : یکی از مشکلات ما این است که مثلا نیروی کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی داریم اما آزمایشگاه نداریم و عملا هیچ آزمایشی در این مرکز انجام نمیشود ، با وجودی که الان طی طرح تحول سلامت منابع بسیاری به دانشگاههای علوم پزشکی داده است اما متاسفانه به مراکز بهداشتی سرباز اصلا توجه نمیشود .

یکی دیگر از عواملی که بهره وری مراکز بهداشتی شهرستان سرباز را به حداقل رسانده است عدم ضابطه مند بودن توزیع نیروهاست به طوری که بسیاری از نیرو با ردیف های استخدامی مراکز بهداشتی روستایی جذب میشوند اما با ارتباطی که با مسئولین ستاد شبکه بهداشت برقرار میکنند بطور غیرقانونی  به مراکز شهری منتقل میشوند این درحالی است که حقوق خود را بر اساس خدمت به مراکز روستایی دریافت میکنند که با توجه به طرح بیمه روستاییان ، اختلاف درآمد غیرقانونی چندین میلیونی برای کارشناسان بهداشتی و بیش از ده میلیون تومان برای پزشکان به ارمغان می آورد . این رویه موجب تمرکز نیرو ها در شهر راسک و کمبود نیرو در بسیاری از مراکز بهداشتی روستایی شده است .

یکی از پرسنل این مراکز بهداشتی میگوید: در مرکز ما که بیش از 15000 نفر جمعیت را در جنوب بخش سرباز تحت پوشش قرار میدهد یک نیروی ماما به نام الف جذب کرده اند ولی اینجا کار نمیکند و با وجودی که حقوقش را بر اساس خدمت به این مرکز دریافت میکند در شهر راسک مشغول به کار است .

بنابراین با وجود اینکه باید به ازای هر 8000 نفر یک کارشناس ماما در این مرکز خدمت کند ، همان یک نفر را نیز که در شبکه بهداشت و دانشکده علوم پزشکی دارای پارتی و ارتباط بود به راسک منتقل کردند و عملا مردم این منطقه را در خطر مرگ و میر نوزادان و مادران قرار داده اند .


نکته دیگر عدم فعالیت مراکز بهداشتی در ساعات های غیر اداری است این درحالی است که پرسنل مراکز بهداشتی روستایی برای ارائه خدمات به بیماران اورژانسی به صورت 24 ساعته از حق بیتوته چندین میلیون تومانی برخوردار هستند که حقوق پزشکان این مراکز را به بیش از 20 میلیون تومان رسانده است ، اما بسیاری از این پزشکان و سایر نیروهای این مراکز از ارائه خدمات به بیماران اورژانسی در ساعات غیر اداری و شب ها سر باز میزنند که خود این مسئله گاها موجب درگیری هایی بین خانواده بیماران و پرسنل این مراکز شده است .


نکته دیگر تجهیزات این مراکز بهداشتی است که از داشتن حداقل های ممکن نیز بی بهره اند ، بطور مثال باید داروخانه مراکز بهداشتی روستایی دارای 464 قلم داروی ضروری باشد که بر اساس گزارشی که خبرنگار ما از مرکز بهداشت و درمان باتک تهیه کرده است داروخانه این مراکز بهداشتی کمتر از تعداد انگشتان دو دست دارو در اختیار دارد که اختلاف تعجب برانگیزی با 464 قلم داروی ضروری است که نشان از عدم توجه و رسیدگی شبکه های بهداشت شهرستان سرباز به این مراکز دارد .


همه این مشکلات و معضلات مراکز بهداشتی شهرستان سرباز منجر به بی اعتمادی مردم به نظام سلامت در این خطه شده است به نحوی که به سمت پزشکان غیرقانونی اهل پاکستان روی آورده اند به طوری که این افراد با کمک حمایت های مردم روستایی اقدام به بازگشایی مطب در روستاها و تجویز و فروش داروی خارجی به افراد میکنند . 

در این شرایط اگر مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و شبکه بهداشت شهرستان سرباز نتوانند تحول نظام سلامت را به روستاهای این شهرستان بیاورند موجب جولان دادن هر چه بیشتر بیگانگان در قالب پزشک و در خطر قرار دادن جان مردم خواهند شد و مسئولیت این اتفاقات با این مسئولین خواهد بود .


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی